- Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Olsztynie, zwane dalej RCKiK, działa na podstawie:
- ustawy z dnia 22 sierpnia 1997r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1371
z późn. zm., t.j.); - ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 2190
z późn. zm., t.j.); - Statutu;
- niniejszego Regulaminu.
- Podstawowym zadaniem RCKiK jest w szczególności organizowanie i prowadzenie działalności w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa, a zwłaszcza w zakresie pobierania krwi i jej składników, preparatyki oraz wydawania krwi i jej składników podmiotom leczniczym, a także realizacja zaopatrzenia w produkty krwiopochodne, rekombinowane koncentraty czynników krzepnięcia, desmopresynę i inne produkty lecznicze.
- Do zadań RCKiK należy w szczególności:
- kwalifikowanie kandydatów na dawców i dawców do oddania krwi;
- prowadzenie rejestru dawców krwi oraz rejestru dawców krwi rzadkich grup;
- pobieranie krwi i oddzielanie jej składników;
- gromadzenie, konserwacja, przechowywanie i wydawanie krwi i jej składników;
- propagowanie honorowego krwiodawstwa i pozyskiwanie dawców krwi we współdziałaniu z Polskim Czerwonym Krzyżem i jednostkami organizacji pozarządowych;
- zaopatrywanie podmiotów leczniczych w krew i jej składniki oraz w produkty krwiopochodne;
- zaopatrywanie wytwórni farmaceutycznych w nadwyżki osocza do dalszego frakcjonowania;
- udzielanie konsultacji związanych z leczeniem krwią;
- realizacja zadań na potrzeby obronne Państwa;
- sprawowanie nadzoru w dziedzinach krwiodawstwa i krwiolecznictwa.
- RCKiK prowadzi statutową działalność poprzez komórki organizacyjne działające w siedzibie RCKiK w Olsztynie oraz poprzez terenowe oddziały.
- Zależność między poszczególnymi komórkami obrazuje schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1.
- Podstawowymi komórkami organizacyjnymi są:
- działy - komórki organizacyjne, w których zatrudnionych jest więcej niż 5 osób;
- sekcje - komórki organizacyjne, w których zatrudnionych jest do 5 osób;
- pracownie - komórki wchodzące w skład działów realizujących działalność podstawową, wykonujące wyodrębnioną część działu;
- samodzielne stanowiska pracy.
- Strukturę organizacyjną RCKiK tworzą:
- Terenowy Oddział w Bartoszycach;
- Terenowy Oddział w Działdowie;
- Terenowy Oddział w Elblągu;
- Terenowy Oddział w Giżycku;
- Terenowy Oddział w Iławie;
- Terenowy Oddział w Nidzicy;
- Terenowy Oddział w Pasłęku;
- Dział Administracji;
- Dział Dawców i Pobierania;
- Dział Laboratoryjny;
- Dział Preparatyki i Ekspedycji;
- Dział Farmacji Szpitalnej;
- Dział Zapewnienia Jakości;
- Sekcja Księgowości;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego;
- Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Kadrowych;
- Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
- Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Ochrony Przeciwpożarowej i Spraw Obronnych;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
- Działalnością RCKiK kieruje i reprezentuje je na zewnątrz Dyrektor.
- W czasie nieobecności Dyrektora zastępuje go pracownik wyznaczony przez Dyrektora. Zakres umocowania pełnomocnika określa pełnomocnictwo.
- Kierownik Działu Dawców i Pobierania sprawuje nadzór merytoryczny nad Terenowymi Oddziałami RCKiK.
- Dział Zapewnienia Jakości sprawuje nadzór nad pozostałymi działami w obszarze wytwarzania w zakresie jakości.
- Osoba Odpowiedzialna odpowiada za przestrzeganie wymagań dobrej praktyki pobierania krwi i jej składników, badania, preparatyki, przechowywania, wydawania i transportu
- do zadań osoby odpowiedzialnej należy:
- zapewnienie żeby osoby zajmujące się pobieraniem, badaniem, preparatyką, przechowywaniem i wydawaniem krwi lub jej składników posiadały odpowiednie kwalifikacje i odbywały regularne, właściwe szkolenia;
- zapewnienie zgodności systemu zapewnienia jakości obowiązującemu w RCKiK w Olsztynie, dokumentacji oraz identyfikowalności dawcy krwi z wymaganiami określonymi w ustawie;
- niezwłoczne powiadamianie , nie później niż w terminie 24 godzin informowanie Instytutu o każdym przypadku zaistnienia poważnego niepożądanego zdarzenia lub poważnej niepożądanej reakcji;
- niezwłoczne, nie później niż w terminie 7 dni roboczych, powiadamianie Instytutu o każdej zmianie istotnej w zakresie wytwarzania lub o zmianie osoby odpowiedzialnej.
- Osoba Wykwalifikowana jest upoważniona do poświadczania, że proces wytwarzania osocza i osoczowych składników krwi w RCKiK w Olsztynie jest zgodny z wytycznymi oraz wymaganiami Dobrej Praktyki Wytwarzania, a osocze do frakcjonowania spełnia wymagania i specyfikacje określone w pisemnych umowach.
- Lekarz odpowiedzialny za system czuwania nad bezpieczeństwem krwi odpowiada za zapobieganie niepożądanym zdarzeniom i reakcjom występującym u dawców i biorców, w tym za: analizę zgłoszeń reakcji poprzetoczeniowych/zdarzeń niepożądanych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie .
- RCKiK prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
- RCKiK udziela świadczeń zdrowotnych z zachowaniem należytej staranności, zgodnie
z zasadami etyki zawodowej, ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej. - Pomieszczenia oraz sprzęt medyczny RCKiK odpowiadają wymaganiom fachowym,
sanitarnym i standardom określonym w odrębnych przepisach. - RCKiK udziela następujących świadczeń zdrowotnych:
- badania lekarskie kandydatów na dawców krwi i dawców krwi;
- badania diagnostyczne osób wymienionych w pkt 1;
- orzekanie i opiniowanie o dopuszczalności pobrania krwi i jej składników;
- udzielanie konsultacji lekarskich związanych z leczeniem krwią i jej składnikami, również w przypadkach niepożądanej reakcji lub zdarzenia;
- wykonywanie leczniczych zabiegów w zakresie krwiolecznictwa;
- wykonanie sztucznych łez dla chorych za skierowaniem od lekarza okulisty;
- wykonywanie badań.
- immunohematologicznych, w tym HLA;
- wirusologicznych: metodami serologicznymi i metodami biologii molekularnej oraz diagnostykę kiły;
- innych badań diagnostycznych i analitycznych wynikających z zakresu zadań RCKiK.
- Świadczenia zdrowotne są udzielane w następujących komórkach i jednostkach
organizacyjnych RCKiK: - w Dziale Dawców i Pobierania oraz Terenowych Oddziałach: w Bartoszycach, Działdowie, Elblągu, Giżycku, Iławie, Nidzicy, Pasłęku;
- w Dziale Laboratoryjnym.
- Warunki współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie działalności leczniczej:
- badania konsultacyjne pacjentów wykonuje się na podstawie umów zawartych z
Zleceniodawcami i obciąża Zleceniodawcę za ich wykonanie na podstawie aktualnie
obowiązującego cennika, stanowiącego załącznik do umowy. - w ramach procesu leczenia chorych pozostających pod opieką podmiotów leczniczych
- RCKiK przeprowadza w oddziałach szpitalnych zabiegi selektywnego usuwania osocza. Zabiegi selektywnego usuwania osocza – plazmafereza lecznicza – w celu uzyskania
efektu leczniczego, wykonywane są na zlecenia lekarzy opiekujących się chorymi. - RCKiK zapewnia w ramach leczenia:
- przyjęcie zgłoszenia wykonania zabiegu plazmaferezy leczniczej;
- pomoc merytoryczną w zakresie ilości zabiegów, objętości usuwanych składników,
stosowanego leczenia wspomagającego, zaleceń lekarskich i oceny stanu chorego; - wykonanie zabiegu z użyciem separatora RCKiK wraz z fachową obsługą urządzenia;
- zarejestrowanie i archiwizację danych z wykonanych zabiegów w systemie Bank Krwi RCKiK;
- przekazanie rozliczeń finansowych z wykonanych zabiegów w podmiocie leczniczym.
- Dyrektor ponosi odpowiedzialność za zarządzanie RCKiK.
- Dyrektor zarządza RCKiK bezpośrednio.
- Zakres obowiązków i odpowiedzialności Dyrektora RCKiK obejmuje m. in.:
- organizowanie pracy RCKiK w sposób zapewniający prawidłowe udzielanie świadczeń zdrowotnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zawartymi umowami;
- ustalanie i wprowadzanie do użytku zarządzeniem wewnętrznym Regulaminu
Organizacyjnego RCKiK, Regulaminu pracy, procedur i innych aktów wewnętrznych; - nadawanie zakresów czynności pracownikom RCKiK;
- pełnienie nadzoru nad zapewnieniem niezbędnego sprzętu i aparatury, zgodnie
z zapisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych
(Dz. U. z 2018 r., poz. 1986, t.j.); - nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy personelu RCKiK;
- nagradzanie, wyróżnianie oraz karanie pracowników;
- przyjmowanie i rozpatrywanie skarg oraz wniosków pracowników oraz krwiodawców;
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych, zawieranie umów, podejmowanie decyzji
i innych niezbędnych działań wchodzących w zakres bieżącego administrowania; - sprawowanie nadzoru nad terminowym i prawidłowym prowadzeniem sprawozdawczości wymaganej prawem;
- pełnienie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych, BHP oraz nad realizacją zadań wynikających z przepisów dotyczących obronności i obrony cywilnej;
- wdrażanie systemu zarządzania jakością w RCKiK;
- podejmowanie decyzji w sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem.
- Pracownik zajmujący kierownicze stanowisko (kierownicy komórek organizacyjnych oraz
osoby nadzorujące w Terenowych Oddziałach) zobowiązany jest do planowania,
organizowania, nadzorowania oraz kontroli funkcjonalnej działalności komórki (jednostki)
organizacyjnej, którą kieruje. - Do obowiązków osób zajmujących stanowiska kierownicze zalicza się w szczególności:
- kierowanie pracą podległych komórek (jednostek) organizacyjnych;
- ustalenie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych
pracowników komórki (jednostki) według wzoru stanowiącego dodatek Nr 3 do Regulaminu Organizacyjnego; - rozdział zadań do wykonania oraz kontrola właściwego i terminowego załatwiania spraw;
- przedkładanie Dyrektorowi odpowiednich informacji i sprawozdań z zakresu zagadnień
należących do zadań kierowanych przez nich komórek i nadzorowanych jednostek; - wykonywanie czynności wynikających z ustalonego podziału prac w komórce (jednostce);
- nadzór służbowy nad wykonywanymi zadaniami i warunkami pracy pracowników;
- współudział w sporządzaniu umów oraz SIWZ dotyczących komórki (jednostki)
organizacyjnej; - ocenianie pracowników oraz przedkładanie Dyrektorowi wniosków w sprawach angażowania, awansowania, nagradzania, karania i rozwiązywania umów o pracę
z podległymi pracownikami; - nadzorowanie przestrzegania prawa, wewnętrznych aktów normatywnych,
a w szczególności zarządzeń Dyrektora RCKIK oraz obowiązujących norm etycznych przez podległych pracowników; - pomoc w adaptacji nowoprzyjętych pracowników, w tym wprowadzenie ich
w specyfikę przydzielonych zadań, udzielanie wyjaśnień dotyczących ich nowych obowiązków, uprawnień oraz zakresu ich odpowiedzialności; - analizowanie i doskonalenie struktury zatrudnienia w podległych komórkach
(jednostkach) organizacyjnych. - Do uprawnień pracownika zajmującego kierownicze stanowisko (kierownicy komórek organizacyjnych oraz osoby nadzorujące w TO) należy:
- opiniowanie kandydatów do pracy w podległych komórkach organizacyjnych;
- wnioskowanie w sprawie nagradzania lub karania podległych pracowników;
- decydowanie o organizacji pracy i jej podziale w podległych komórkach (jednostkach)organizacyjnych.
- Odpowiedzialność pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych (wymienionych wyżej) jest tożsama z nałożonymi na nich obowiązkami, wynikającymi
z zadań statutowych RCKIK, wytyczonych celów oraz sytuacji finansowej RCKiK. - W szczególności pracownicy ci odpowiedzialni są za:
- działalność nadzorowanych komórek (jednostek) organizacyjnych, zgodnie
z obowiązującymi przepisami, w tym: - właściwą organizację pracy komórki (jednostki);
- przestrzeganie norm czasu pracy podległych im pracowników;
- bieżący nadzór i kontrolę pracy pracowników;
- przestrzeganie przepisów bhp;
- zabezpieczenie tajemnicy państwowej i służbowej.
- realizację kontraktów i umów zawartych przez RCKIK dotyczących działalności nadzorowanej komórki (jednostki) organizacyjnej.
- znajomość i stosowanie w praktyce obowiązujących aktów prawnych, w tym zaznajomienie podległych pracowników z dotyczącymi ich aktami prawnymi.
- efektywne wykorzystanie czasu pracy przez podległych pracowników oraz terminowe, zgodne z przepisami Kodeksu Pracy udzielanie urlopów wypoczynkowych.
- racjonalne wykorzystanie przydzielonych zasobów.
- Terminowe i rzetelne opracowywanie dokumentów sprawozdawczych, analitycznych i informacji.
- Dział Dawców i Pobierania:
- Rejestracja
- rejestracja dawców/kandydatów na dawców do oddania krwi i jej składników;
- rejestracja kandydatów na dawców szpiku;
- rejestracja pacjentów poddanych zabiegowi plazmaferezy leczniczej i autotransfuzji;
- prowadzenie rejestru dawców oddających krew i jej składniki w RCKiK w Olsztynie
i Terenowych Oddziałach; - obsługa ludności wykonującej badania zlecone, a nie będącej dawcami krwi;
- udział w ekipach wyjazdowych organizowanych przez RCKiK w Olsztynie i T.O.;
- odpowiednie dokumentowanie wykonywanych czynności, badań i zabiegów;
- prowadzenie rejestru dawców dla całego regionu;
- sporządzanie wymaganych sprawozdań;
- uczestniczenie w ekipach wyjazdowych.
- Gabinet Lekarski
- badanie lekarskie dawców/kandydatów na dawców do oddania krwi i jej składników;
- badanie lekarskie i ostateczna kwalifikacja dawców do poszczególnych zabiegów lub
orzekanie o ich dyskwalifikacji; - informowanie dawców o nieprawidłowych wynikach badań wirusologicznych;
- wstępna weryfikacja chętnych do oddania szpiku kostnego;
- prowadzenie rejestru dawców zdyskwalifikowanych;
- wydawanie wyników i informowanie o nieprawidłowych wynikach dawców zdyskwalifikowanym na stałe i tymczasowo do oddawania krwi i jej składników;
- udział w ekipach wyjazdowych organizowanych przez RCKiK w Olsztynie i T.O;
- prowadzenie szkoleń lekarzy, lekarzy stażystów i pielęgniarek pracowników RCKiK
w Olsztynie. - Pobieranie Krwi
- pobieranie krwi i jej składników metodą konwencjonalną oraz za pomocą separatorów
osoczowych i komórkowych; - wykonywanie zabiegów plazmaferezy leczniczej – na zlecenie lekarzy szpitali – pacjentom hospitalizowanym w zakładach opieki zdrowotnej;
- opieka medyczna – lekarska i pielęgniarska - nad dawcami krwi w czasie zabiegów
pobierania i bezpośrednio po ich zakończeniu oraz w każdej sytuacji wymagającej pilnej
interwencji medycznej ( udzielenie doraźnej pomocy medycznej); - udział w ekipach wyjazdowych organizowanych przez RCKiK w Olsztynie i T.O.;
- odpowiednie dokumentowanie wykonywanych czynności, badań i zabiegów.
- Dział Preparatyki i Ekspedycji:
- Preparatyka Krwi
- wytwarzanie składników krwi z krwi pełnej i osocza metodą aferezy pobranego
w siedzibie RCKiK, na ekipach wyjazdowych i w Terenowych Oddziałach; - wytwarzanie Koncentratu Krwinek Płytkowych z kożuszków leukocytarno-płytkowych
i z aferezy; - produkcja składników krwi na zlecenia szpitalne we współpracy z Działem Dawców i Pobierania oraz Pracownią Ekspedycji;
- prowadzenie karencji osocza i przekazywanie osocza po karencji do użytku klinicznego do Pracowni Ekspedycji;
- przygotowanie, magazynowanie i przekazywanie nadwyżek osocza do zakładów
frakcjonowania zgodnie z umową na dostawę osocza; - prowadzenie dokumentacji produkcji składników krwi;
- kontrola warunków przechowywania składników krwi w Dziale Preparatyki
i Ekspedycji; - współpraca z Działem Zapewnienia Jakości w zakresie:
- przygotowania, zgodnie z zaleceniami, próbek do kontroli jakości składników krwi;
- wyszukiwania osocza w ramach procedury LOOK BACK i PDI;
- etykietowania składników krwi;
- niepożądanych zdarzeń występujących podczas produkcji składników krwi;
- współpraca z Działem Dawców i Pobierania oraz Pracownią Ekspedycji w zakresie planowania i organizacji produkcji;
- przekazywanie składników krwi z przeznaczeniem do użytku klinicznego;
- szkolenia w zakresie preparatyki krwi.
- Pracownia Ekspedycji
- przechowywanie we właściwych warunkach posiadanych na stanie zasobów krwi
i preparatów krwiopochodnych; - wydawanie składników krwi podmiotom leczniczym;
- przyjmowanie reklamacji i ewentualnych zwrotów składników krwi;
- współpraca z Działem Farmacji Szpitalnej w ramach dystrybucji koncentratów czynników krzepnięcia i desmopresyny dla chorych objętych leczeniem domowym
i szpitalnym; - dokumentowanie wszystkich przychodów i rozchodów;
- nadzór nad odpowiednimi warunkami transportu składników krwi z TO i do szpitali;
- przyjmowanie materiału do badań, przesyłanego przez Terenowe Oddziały i podmioty lecznicze;
- całodobowe monitorowanie warunków przechowywania składników krwi, odczynników, materiałów wyjściowych do produkcji składników krwi;
- prowadzenie wymaganej dokumentacji i sprawozdawczości.
- Dział Farmacji Szpitalnej:
- Do zadań Działu należy świadczenie usług farmaceutycznych, polegających w szczególności na:
- przyjmowaniu, przechowywaniu oraz wydawaniu produktów leczniczych, w tym produktów krwiopochodnych, rekombinowanych koncentratów czynników krzepnięcia, desmopresyny oraz wyrobów medycznych bezpośrednio z nimi związanych;
- udzielanie informacji o produktach leczniczych, w tym produktach krwiopochodnych, rekombinowanych koncentratach czynników krzepnięcia, desmopresyny oraz wyrobach medycznych bezpośrednio z nimi związanych;
- organizowanie zaopatrzenia oddziałów terenowych publicznej służby krwi w produkty lecznicze, w tym krwiopochodne, rekombinowane koncentraty czynników krzepnięcia, desmopresynę i wyroby medyczne bezpośrednio z nimi związanych, w tym w porozumieniu z NCK;
- wydawanie podmiotom leczniczym, na zlecenie NCK, oraz pacjentom indywidualnym produktów leczniczych, w tym produktów krwiopochodnych i desmopresyny oraz wyrobów medycznych bezpośrednio z nimi związanych na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 listopada 2016r. w sprawie szczegółowego wzoru zamówienia indywidualnego na produkty krwiopochodne, rekombinowane koncentraty czynników krzepnięcia oraz desmopresynę (Dz. U. poz. 1951);
- udziale w monitorowaniu działań niepożądanych produktów leczniczych;
- udziale w racjonalizacji farmakoterapii;
- współuczestniczeniu w prowadzeniu gospodarki produktami leczniczymi, w tym produktami krwiopochodnymi, rekombinowanymi koncentratami czynników krzepnięcia i desmopresyną oraz wyrobami medycznymi bezpośrednio z nimi związanymi, w tym prowadzeniu dokumentacji;
- ustaleniu procedur wydawania produktów leczniczych, w tym produktów krwiopochodnych, rekombinowanych koncentratów czynników krzepnięcia, desmopresyny oraz wyrobów medycznych bezpośrednio z nimi związanych do jednostek terenowych publicznej służby krwi, działów RCKiK a także podmiotów leczniczych oraz pacjentów indywidualnych;
- prowadzenie sprawozdawczości w zakresie przewidzianym dla NCK;
- współuczestniczenie w prowadzeniu gospodarki produktami leczniczymi, w tym produktami krwiopochodnymi, rekombinowanymi koncentratami czynników krzepnięcia i desmopresyną oraz wyrobami medycznymi bezpośrednio z nimi związanymi przez przekazywanie na polecenie NCK, takich produktów pomiędzy działami farmacji szpitalnej RCKiK oraz aptek szpitalnych i działów farmacji szpitalnej podmiotów leczniczych, w celu zapewnienia ciągłości zabezpieczenia potrzeb leczniczych;
- zaopatrywanie podmiotów leczniczych wykonujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenie zdrowotne, w trybie art. 106 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2211, z późn. zm.).
- Dział Laboratoryjny:
- Do zadań wszystkich pracowników Działu należy:
- walidacja metod analitycznych stosowanych w pracowniach Działu;
- prowadzenie kontroli wewnątrzlaboratoryjnej i udział w kontroli zewnątrz laboratoryjnej;
- prowadzenie wymaganej sprawozdawczości.
- Pracownia Grup Krwi Krwiodawców
- oznaczanie grup krwi ABO i antygenu RhD pierwszorazowych dawców RCKiK i TO;
- wykrywanie i identyfikacja przeciwciał u krwiodawców;
- oznaczanie antygenów z różnych układów grupowych krwinki czerwonej do celów
lecznictwa i diagnostycznych; - serologiczna kwalifikacja donacji;
- kontrola serologiczna KPK pobranej w RCKiK i w TO RCKiK;
- prowadzenie dokumentacji badań oraz wydawanie wyników dla Punktów Pobrań i Terenowych Oddziałów;
- współpraca z innymi pracowniami i działami RCKiK oraz z TO;
- udział w szkoleniach specjalistycznych organizowanych w RCKiK i przez nadzór merytoryczny.
- Pracownia Konsultacyjna Badań Immunologii Transfuzjologicznej
- ustalanie grup krwi układu ABO i antygenu RhD z uwzględnieniem jego słabych odmian i kategorii;
- przeglądowe badanie na obecność przeciwciał odpornościowych do antygenów krwinki czerwonej;
- identyfikacja nieregularnych przeciwciał u ludności, pacjentów kobiet ciężarnych;
- określanie antygenów z różnych układów grupowych krwinki czerwonej u osób uodpornionych i w celu zapobiegania immunizacji u chorych wymagających długotrwałego leczenia krwią;
- wykonywanie próby serologicznej zgodności biorcy i dawcy przed przetoczeniem krwi;
- dobieranie krwi dla chorych z autoprzeciwciałami i alloprzeciwciałami oraz przy każdej zgłoszonej niezgodności w próbie krzyżowej;
- diagnostyka niedokrwistości autoimmunohemolitycznych;
- diagnostyka konfliktu matczyno-płodowego i choroby hemolitycznej noworodków;
- dobieranie krwi do transfuzji wymiennej dla noworodków z choroba hemolityczną z powodu konfliktu matczyno-płodowego;
- immunologiczna analiza niepożądanych reakcji poprzetoczeniowych;
- trwała dokumentacja wyniku grupy krwi;
- badanie kwalifikacyjne mian osocza pobieranego od dawców immunizowanych;
- badania przeciwciał anty-HLA w analizie zgłoszonych niepożądanych reakcji poprzetoczeniowych u biorców krwi lub jej składników, pacjentów i kobiet ciężarnych;
- szkolenie specjalistyczne pracowników ze szpitalnych Pracowni Serologii/Immunologii Transfuzjologicznych przed dopuszczeniem do samodzielnego wykonywania badań i autoryzacji wyników oraz po przerwie w wykonywaniu badań, a także diagnostów laboratoryjnych i lekarzy odbywających staże specjalizacyjne w RCKiK;
- wydawanie wyników badań, kart grup krwi;
- sprawowanie nadzoru merytorycznego w zakresie badań z zakresu immunologii transfuzjologicznej, wykonywanych na potrzeby leczenia krwią w podmiotach leczniczych.
- Pracownia Analiz lekarskich
- pobieranie próbek krwi od krwiodawców i kandydatów na krwiodawców do badań
analitycznych; - pobieranie próbek krwi dla Pracowni Konsultacyjnej Badań Immunologii Transfuzjologicznej od ludności wykonującej badania serologiczne w RCKiK;
- wykonywanie badań analitycznych kwalifikujących dawcę do oddania krwi;
- wykonywanie kontrolnych badań hematologicznych;
- wydawanie wyników badań dla krwiodawców;
- udział w ekipach wyjazdowych.
- Pracownia Serodiagnostyki Czynników Zakaźnych Przenoszonych Przez Krew
- Wykonywanie badań wirusologicznych w kierunku:
- antygenu HBs;
- przeciwciał anty-HIV;
- przeciwciał anty-HCV.
- wykonywanie badań w kierunku zakażenie krętkiem kiły;
- archiwizacja osocza;
- prowadzenie dokumentacji badań zgodnie z obowiązującymi zasadami i procedurami;
- wydawanie wyników badań dla krwiodawców.
- Pracownia Biologii Molekularnej
- wykonywanie badań technikami biologii molekularnej w kierunku obecności u krwiodawcy:
- RNA HCV;
- DNA HBV;
- RNA HIV;
- RNA HAV;
- DNA B19.
- prowadzenie dokumentacji badań zgodnie z obowiązującymi zasadami i procedurami;
- wydawanie wyników badań dla krwiodawców.
- Dział Zapewnienia Jakości
- Do zadań Działu należy:
- Nadzór, dystrybucja, zatwierdzanie dokumentacji z zakresu procesu wytwarzania: SOP, instrukcji, specyfikacji, ulotek informacyjnych.
- Bieżąca analiza wielkości produkcji składników krwi oraz ich zużycia w podmiotach leczniczych, prowadzenie statystyki i sprawozdań w tym zakresie oraz przedstawienie stosownych wniosków Dyrektorowi.
- Rejestr zgłoszonych odczynów poprzetoczeniowych.
- Nadzór nad organizacją pracy personelu RCKiK, udział w organizowaniu i prowadzeniu szkoleń pracowników zatrudnionych w obszarze wytwarzania w RCKiK.
- Udział w projektowaniu pomieszczeń RCKiK w obszarze wytwarzania, akceptacja pomieszczeń przeznaczonych do pobierania krwi, w tym w systemie skipowym.
- Zarządzanie wyposażeniem w aparaturę, sprzęt jednorazowego użytku, odczynnikami (planowanie kwalifikacji aparatów i sprzętu, zatwierdzanie wyników kwalifikacji, dopuszczanie sprzętu jednorazowego do użycia, zwalnianie odczynników do użycia).
- Monitorowanie preparatyki składników krwi (nadzór nad walidacją metod, ocena stosowanych parametrów pracy urządzeń w procesie preparatyki, ocena środowiska pracy).
- Monitorowanie warunków przechowywania, transportu i wydawania składników krwi (środowisko, temperatura).
- Zarządzanie reklamacjami zgłaszanymi przez centrum i odbiorców produkowanych składników krwi (rejestr, postępowanie reklamacyjne).
- Monitorowanie niezgodności występujących w procesie wytwarzania, mających wpływ na jakość i bezpieczeństwo składników krwi.
- Nadzorowanie działań naprawczych i zapobiegawczych po wystąpieniu niezgodności.
- Prowadzenie kontroli wewnętrznych w RCKiK, audytów Banków Krwi w podmiotach leczniczych.
- Kwalifikacja składników krwi do użytku klinicznego, dalszego frakcjonowania.
- Organizacja szkoleń z zakresu krwiodawstwa i krwiolecznictwa dla pracowników podmiotów leczniczych, stażystów.
- Niszczenie komputerowe i fizyczne zdyskwalifikowanych składników krwi.
- Wykonywanie procedury look back i PDI.
- Prowadzenie badań i kontroli z zakresu higieny.
- Administrowanie systemem informatycznym Bank Krwi. Nadzór nad walidacją systemu.
- Wykonywanie badań laboratoryjnych z zakresu kontroli jakości krwi i jej składników.
- Nadzór nad kontrolą jakości badań i walidacjami metod diagnostycznych stosowanych w pracowni.
- Pobieranie próbek do badań parametrów jakościowych składników krwi.
- Prowadzenie dokumentacji w zakresie badań jakościowych krwi i jej składników.
- Podsumowanie miesięczne i roczne wyników wykonywanych badań.
- Udział w kontroli zewnątrz laboratoryjnej.
- Dział Administracji
- Prowadzenie całokształtu zagadnień dotyczących nieruchomości RCKiK, w tym wykonywanie okresowych kontroli obiektów budowlanych użytkowanych przez RCKiK, stosownie do przepisów ustawy – Prawo budowlane, w tym sprawdzanie stanu technicznego budynków.
- Utrzymanie porządku i czystości na terenie RCKiK.
- Nadzór i koordynacja nad transportem zakładowym, w tym opracowanie grafiku wyjazdów z uwzględnieniem czasu pracy kierowców, rozliczanie zużycia paliwa.
- Prowadzenie gospodarki magazynowej, a w szczególności:
- opisywanie wszystkich faktur i rozliczanie ich z Księgowością;
- przygotowanie pełnej dokumentacji i udział w inwentaryzacjach w RCKiK i Terenowych
Oddziałach; - prowadzenie ewidencji środków trwałych i przedmiotów znajdujących się na wyposażeniu RCKiK i Terenowych Oddziałach;
- sporządzanie sprawozdań w zakresie gospodarki odpadami medycznymi.
- Przygotowanie zamówień RCKiK: nieprzekraczających kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy Prawo Zamówień Publicznych – na podstawie odrębnego zarządzenia Dyrektora, a przekraczających powyższą kwotę – na podstawie ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz zgodnie z zarządzeniami i decyzjami Dyrektora dotyczącymi powołania komisji przetargowej i szczegółowych jej czynności, w tym:
- przyjmowanie i weryfikacja wniosków o zamówienie z poszczególnych działów RCKiK;
- ustalenie wartości zamówienia;
- współudział w tworzeniu SIWZ;
- współudział w sporządzaniu umów;
- dokumentowanie postępowań.
- Udział w opracowaniu planów inwestycyjnych remontów i modernizacji oraz zakupu sprzętu.
- Kontrola i zapewnienie sprawności technicznej aparatury i urządzeń medycznych,
chłodniczych, instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych, a w szczególności: - zgłaszanie awarii aparatury i urządzeń: w ramach gwarancji serwisom autoryzowanym, po okresie gwarancji - wyłonionych zgodnie z ust. 5 wykonawcom;
- koordynacja przeglądów okresowych sprzętu medycznego w porozumieniu z kierownikami innych komórek i osobami nadzorującymi w Terenowych Oddziałach;
- udział w Zespole ds. Walidacji.
- Nadzór nad systemami informatycznymi z zakresu zarządzania siecią komputerową,
organizowanie napraw sprzętu komputerowego, aktualizacja i instalowanie systemów
operacyjnych, aktualizacja bip i innych stron internetowych RCKiK. - Promowanie honorowego krwiodawstwa i współdziałanie z PCK.
- Sekcja księgowości
- Główny Księgowy
- prowadzenie rachunkowości RCKiK zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, w tym ewidencji księgowych w zakresie rozrachunków, zakupów, kosztów, funduszy i nakładów;
- bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości w sposób umożliwiający terminowe
przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, terminowe i prawidłowe dokonywanie rozliczeń finansowych; - prowadzenie gospodarki finansowej RCKiK zgodnie z obowiązującymi zasadami, a
szczególnie przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych; - prawidłowe i terminowe prowadzenie sprawozdawczości finansowej;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- nadzór nad prawidłowością wykorzystania środków przydzielonych z budżetu Państwa np. dotacji lub innych środków będących w dyspozycji RCKiK;
- dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej: wstępnej, bieżącej i następczej kontroli
funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków; - opracowywanie i aktualizacja projektów zarządzeń wewnętrznych wydawanych przez
Dyrektora dotyczących prowadzenia polityki rachunkowości, w tym zakładowego planu kont, obiegu dokumentów księgowych, instrukcji kasowej, magazynowej, zasad inwentaryzacji; - kontrolowanie obrotu środkami pieniężnymi, bieżące kontrolowanie rachunków bankowych i operacji rozliczeniowych prowadzonych przez konta bankowe;
- przygotowywanie planów finansowych i kontrola ich wykonania;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora;
- znajomość i przestrzeganie obowiązującego prawa oraz aktów wewnętrznych RCKiK.
- Pozostali pracownicy księgowi:
- dekretacja dokumentów księgowych;
- prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości
niematerialnych i prawnych oraz pozostałych wartości niematerialnych; - prowadzenie ilościowo wartościowej ewidencji zapasów znajdujących się w magazynach żywności i w magazynach gospodarczych;
- sporządzanie poleceń przelewów;
- wprowadzanie dokumentów księgowych do komputera;
- prowadzenie kasy RCKiK.
- Terenowe Oddziały
- Pobieranie krwi od dawców honorowych – wszystkie oddziały.
- Pobieranie osocza metodą plazmaferezy automatycznej w Elblągu i Iławie.
- Badania serologiczne – zakres badań zgodny z procedurami.
- Przesyłanie próbek do RCKiK do badań serologicznych i wirusologicznych.
- Prowadzenie wymaganej dokumentacji i sprawozdawczości.
- Udział w szkoleniach organizowanych przez RCKiK.
- Udział w ekipach wyjazdowych.
- Samodzielne stanowiska pracy
- Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego
- udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
- pomoc w opracowywaniu projektów wewnętrznych aktów prawnych, w tym zarządzeń Dyrektora, pism okólnych oraz ich opiniowanie;
- opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów umów, porozumień oraz innych aktów wywołujących skutki prawne;
- informowanie Dyrektora o uchybieniach w działalności RCKiK w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;
- uczestniczenie w prowadzonych przez RCKiK rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, w tym zwłaszcza umów nietypowych albo dotyczących przedmiotu o znacznej wartości;
- opracowywanie pism procesowych i pism w postępowaniu egzekucyjnym;
- zastępstwo procesowe w postępowaniu przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnym i Sądem Najwyższym;
- zastępstwo prawne w postępowaniu administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi;
- zastępstwo prawne w postępowaniu egzekucyjnym, sądowym i administracyjnym;
- wykonywanie innych czynności wynikających z ustawy o radcach prawnych.
- Samodzielne Stanowisko Pracy do spraw Kadrowych
- prognozowanie, planowanie i bilansowanie potrzeb kadrowych RCKiK i składnia wniosków w tym zakresie Dyrektorowi;
- przygotowywanie i prowadzenie pełnej dokumentacji oraz ewidencji związanej z
zatrudnianiem pracowników, przebiegiem zatrudnienia i rozwiązaniem stosunku pracy; - nadzór nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy oraz zasad etyki zawodowej przez pracowników RCKiK;
- wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu i ubezpieczeniu zdrowotnym pracowników oraz członków ich rodzin;
- prowadzenie i aktualizacja bazy danych w module „Kadry-Płace”;
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym pracowników i członków ich rodzin;
- prowadzenie akt pracowniczych, ewidencji pracowników, ewidencji czasu pracy;
- kompletowanie dokumentów emerytalno-rentowych oraz współpraca z ZUS w tym
zakresie; - sporządzanie sprawozdań z zakresu zatrudnienia i spraw prowadzonych przez
pracownika kadr. - Samodzielne Stanowisko Pracy do spraw BHP
- kontrola warunków pracy oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP;
- organizowanie i zapewnianie odpowiedniego poziomu szkoleń z zakresu BHP;
- nadzór nad zaopatrywaniem pracowników w odzież ochronną, obuwie robocze, ochronne i sprzęt ochrony osobistej , zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji powypadkowej oraz sprawozdawczości w tym zakresie;
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
- sporządzanie i przestawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
- udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzeń produkcyjnych oraz innych urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników;
- udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- inne zadania wynikające z obowiązujących przepisów.
- Samodzielne Stanowisko Pracy do spraw Ochrony Przeciwpożarowej i spraw Obronnych
- przeprowadzanie kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej oraz eliminacja czynników mogących przyczynić się do powstania pożaru na terenie RCKiK;
- opracowywanie okresowych analiz stanu bezpieczeństwa pożarowego oraz planów przedsięwzięć organizacyjnych w zakresie poprawy stanu ochrony p.poż.;
- nadzór nad wyposażeniem pomieszczeń RCKiK w sprzęt, urządzenia i środki gaśnicze zgonie z obowiązującymi w tym zakresie normami;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów p.poż.;
- nadzór nad środkami technicznymi i organizacyjnymi RCKiK zapewniającymi obronę cywilną;
- opracowywanie, aktualizowanie i realizacja planu obrony cywilnej, planu operacyjnego;
- przeprowadzanie praktycznych ćwiczeń ewakuacyjnych pracowników RCKiK;
- prowadzenie innych spraw związanych z obroną cywilną.
- Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych Osobowych
- prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych;
- opracowywanie instrukcji z zakresu ochrony danych osobowych;
- opracowywanie polityki bezpieczeństwa systemu informatycznego;
- szkolenie pracowników, którzy uzyskali dostęp do systemu informatycznego związanego z przetwarzaniem danych osobowych;
- realizowanie procedur związanych ze zgłaszaniem do UODO zbioru danych osobowych, przetwarzanych w RCKiK podlegających rejestracji;
- kontrola oraz realizacja instrukcji postępowania w sytuacji naruszenia ochrony danych osobowych i instrukcji zarządzania systemami informatycznymi, służącymi do przetwarzania danych.
- Wymienione w § 11 zadania, komórki organizacyjne, Terenowe Oddziały i samodzielne
stanowiska pracy wykonują w oparciu o szczegółowe instrukcje i procedury. - Szczegółowe zadania na poszczególnych stanowiskach pracy określają Zakresy obowiązków, uprawnień i obowiązków pracowników.
To jest wersja archiwalna z dnia: 25.05.2020, zmieniona z powodu:
Aktualizacja Regulaminu
Aktualizacja Regulaminu
Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
REGIONALNEGO CENTRUM KRWIODAWSTWA
I KRWIOLECZNICTWA W OLSZTYNIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Rozdział II
Struktura Organizacyjna RCKiK
§ 2
§ 3
§ 4
Rozdział III
Działalność lecznicza RCKiK
§ 5
§ 6
Rozdział IV
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
§ 7
Rozdział V
Zakresy obowiązków i odpowiedzialności
§ 8
Dyrektor:
§ 9
Kierownicy komórek organizacyjnych oraz osób nadzorujących w Terenowych Oddziałach RCKiK:
Rozdział VI
Zakres podstawowych zadań komórek organizacyjnych
§ 10
Do zadań poszczególnych komórek organizacyjnych należą w szczególności:
§ 11
§ 12
Obowiązkiem każdego pracownika RCKiK jest znajomość i przestrzeganie postanowień zawartych w niniejszym Regulaminie.
Opublikował: Łucja Fydrych
Publikacja dnia: 25.05.2020
Podpisał: Krzysztof Semerak
Publikacja dnia: 25.05.2020
Dokument z dnia: 25.05.2020
Dokument oglądany razy: 4255
Data wydruku: 24.11.2024 06:14:18
bip.rckikol.pl/rckikol